Beaconsfield

Het was redelijk vroeg opstaan. De rit ging naar Beaconsfield. Dit stadje ligt maar 35 km van Launceston. Je rijdt de stad uit en je gelijk weer midden in de natuur. Langs een prachtige route kwamen we in Beaconsfield aan. Hier bevindt zich een goudmijn, die in 2006 is gesloten vanwege een mijnramp. Deze ramp heeft zelfs het Nederlandse nieuws gehaald. Met name de spectaculaire redding van de mijnwerkers Todd Russell en Brant Webb haalde het nieuws. Deze 2 mijnwerkers hebben 14 dagen opgesloten gezetten op 925 meter diepte.

Nu is de mijn een museum en een bezienswaardigheid geworden. We werden rondgeleid door een gids, die het gehel verhaal vertelde. Ook kun je zien hoe er goud gewonnen werd. Uit veiligheidsoverwegingen hebben ze de mijnschacht afgesloten met beton.

Na deze rondleiding reden we over de Batman Bridge naar de oostkant van de Tamar River. Onderweg zijn we bij een mooi uitkijkpunt nog even gestopt.

cateract gorge3

De rit ging langs deze kant van de rivier terug naar Launceston. Hier zijn we gestopt bij de Cateract Gorge. In deze kloof hadden we de tijd om te wandelen. Dat was mooi om te doen, want er werd nu wat serieuzer gewandeld. Na een kopje koffie zijn we teruggegaan naar de bus. Hier werden we opgewacht door Adam en Tom en we werden teruggereden naar het hotel. Onderweg is nog een deel van de groep uitgestapt, omdat ze een cruise over de Tamar River hadden geboekt.

Vandaag verlieten 11 mensen de groep. ’s Middags hebben we nog even Launceston verkend. Daarna nog wat gegeten en gekletst met de reisgenoten.